BLADE 1000i EURO 4 VÄG

BLADE 1000i EPS EURO 4 VÄG

TGB BLADE 1000i EPS HAR ÖVERSKOTTSKRAFT I MASSOR

TGB Blade 1000I EPS – vår toppmodell. När vi säger toppmodell, då menar vi det också.
V-Twin motor på 997cc, 83 HK och 78 NM. Elektronisk två-stegs servostyrning. Snygga 14” aluminium fälgar.
Låsbar differential både fram och bak. Ställbara evo stötdämpare. Listan över tillbehör och påkostade detaljer är lång.
Att en fullutrustad 1000cc inte kostar mer är fantastiskt!
Upplevelsen av att köra en ATV där allt känns som att det passar samman,
där alla komponenter arbetar tillsammans i harmoni ger en körupplevelse utöver det vanliga
– Får köras på allmän väg
– Får köra 90 km/t
– Inte strypta till 15 KW / 20 HK längre (Blade 1000I EPS strypt till 90 km/t)
– Öppningsbar differential bak
– Det är vad du får på TGB Blade 1000I EPS.

119 995kr
Exkl. moms 95.996Kr
REGISTRERING Väg
FÄRG Grå metallic
EPS Styrservo
EFI Insprutning
IRS Delad bakaxel
TURF MODE Bakaxel kan låsas / låsas upp
WINCH Standard
DRAGKROK Standard
4WD Standard
LASTRÄCKE Fram och bak komposit
FÄLGAR 14” Aluminium
Garanti 3 ÅR
Miljöklass Euro 4
MOTOR
Motortyp 2-cyl 4-takt
Cylindervolym 997cc
Effekt HK 83 HK / 7000
Vridmoment Nm/varv 78 / 6500
EFI Elektronisk insprutning
EPS Elektrisk progressiv styrservo
Kylsystem Vätskekyld
Växel Automatic v-belt / CVT
DRIVLINA
IRS Delad bakaxel
AWD/2WD Elektrisk inkoppling av två- och fyrhjulsdrift med differentiallås
TURF MODE Bakaxel kan låsas / låsas upp
BROMSAR
Bromsar fram Skivor
Bromsar bak Skiva
TANKVOLYM
Tankvolym 23 liter
DÄCK & FÄLG
Fälgar Aluminium
Däck bak 14” Innova däck
Däck fram 14” Innova däck
FÄRG
Färg Matt Metallic

EPS – Elektrisk Progressiv Styrservo

För bara några år sedan var servostyrning inte vanligt på en ATV. I dag finns det flera olika system
– men alla är inte lika bra! Servostyrningen hjälper primärt till med två saker:
– Styrservo ger komfort och säkerställer att du klarar en lång arbetsdag utan att bli trött i armarna.
– Styrservo fungerar också som en styrdämpare. Om du till exempel kör på rötter eller sten med framhjulen hjälper servosystemet till att dämpa slag så att det inte ”hugger” i styret.

TGB’s servostyrningssystem är ett elektroniskt två-stegs, hastighetsanpassat system. Fördelarna med detta är många:

• Kraften i servostyrningen anpassar sig efter hastigheten. Ju fortare du kör desto mindre kraft behövs.

• Du kan dessutom anpassa servohjälpen exakt efter ditt behov (MAX – maximal hjälp / MIN – minimum hjälp / OFF – ingen -servofunktion )

• Du har servostyrning så snart du har tändningslåset till på fordonet. Maskinen behöver alltså inte rulla för att servon skall fungera. Det kan låta som en självklarhet men det är inte alla ATV-servo som har denna funktion.

Att kunna anpassa servohjälpen är en viktig funktion. När man arbetar i skogen, oftast i låga hastigheter, är maximal hjälp att önska. Då ger servostyrningen dig full kraft upp till 10km/h för att sedan avta. Plogar man däremot snö kan minimum hjälp räcka. Eftersom TGB´s servostyrning ger dig 100% redan från 0 km/h har du full kraft i de situationer när det krävs, till exempel vid vändning när plogbladet skall lyftas. Använder du maskinen för transport på landsväg kan systemet med fördel stängas av helt. Tack vare dessa egenskaper går det alltid att hitta ett läge där man får optimal hjälp med bibehållen känsla för underlaget.


*) Grafen visar hur kraften i servostyrningen automatiskt anpassar
sig efter hastigheten i de olika programmen.
Över 60 km/h är servostyrningen inte aktiv.


Via instrumentpanelen kan föraren välja mellan två olika program
(MIN – MAX och OFF) beroende på hur mycket kraft som önskas
från servostyrningen.

 

CVT – VÄXELLÅDA

(Continuously Variable Transmission) På samtliga TGB modeller finns en CVT remdriven växellåda – också kallad en centrifugalkoppling. Det är en automatisk växellåda som alltid anpassar växlingen till varvtalet. Systemet hjälper dig med att alltid ha maximal kraft på drivhjulen och att kunna krypköra helt steglöst. Även om CVT lådor är standard på i stort sett alla ATV: er i dag, så är det stor skillnad på hur dessa arbetar. TGB tillverkar några av de bästa och mest pålitliga variatorkopplingar i världen. Att maskinen kör mjukt och är lättväxlad är väldigt relevant för alla användare, framförallt om du kör mycket i skogen eller plogar eftersom dessa uppgifter kräver mycket växling – då är en smidig växellåda ett ”must have”.

 

DIFFERENTIALLÅS

Tack vare ny teknik kan nu mera även differentialväxeln i bakaxeln låsas eller låsas upp på vissa TGB: er (gäller alla Euro4 väg). Allt med ett enkelt knapptryck på styret. Det gör att dessa maskiner inte river upp spår och skadar underlaget vid svängar och är mycket mer lättkörda. Läs mer om hur en differentialväxel fungerar i faktarutan här längre ner på sidan.

 

EFI – BRÄNSLEINSPRUTNING

(Electronic Fuel Injection) Fördelarna med bränsleinsprutning är många. Förutom att motorn förbrukar mindre bensin jämfört med en förgasarmotor får du även en bättre gasrespons och en konstruktion som inte kräver något direkt underhåll. Eftersom elektroniken hela tiden optimerar luft/bränsleblandningen finns det ingen choke att använda. Det är alltid bara att vrida om nyckeln och starta – enklare än så blir det inte!

 

O2 SENSOR

En O2 sensor, eller heated oxygen sensor som den egentligen heter, är en sensor som mäter rester av syre i avgaserna och sänder denna information tillbaka till motorns styrenhet (ECU). På detta sätt kan motorns luft/bränsleblandning förfinas och de skadliga utsläppen minskar rejält. För dig som användare innebär det att du kommer lite längre på varje tankad liter. Denna avancerade motorstyrning finner du på TGB´s nya 1000 kubikare.

 

IRS – delad bakaxel (Independent Rear Suspension)

En delad bakaxel ger mesta möjliga komfort eftersom varje hjul följer underlaget individuellt oberoende av det andra. Det säkrar stabil och en ”smooth ride” genom terrängen.

 

MARKFRIGÅNG

På en ATV behöver du ha så mycket markfrigång som möjligt – särskilt viktig om man vill köra i terräng/skogen. TGB´s modeller har rejält tilltagen markfrigång redan från fabrik.

 

SLÄPVAGNSUTTAG

Mer eller mindre alla ATV: er har en dragkrok men långt ifrån alla har uttag för släpvagnsbelysning. I bästa fall finns det kablar förberedda för detta utan kontakter men oftast inget alls. Flera TGB BLADE modeller har ett 7-poligt uttag av proffskvalité fabriksmonterat.

 

FAKTA DIFFRENTIAL

Differentialväxeln är en mycket smart uppfinning och den första konstruerades redan på 1800-talet. De allra flesta fyrhjulsdrivna ATV: er har bakaxel utan differentialväxel och en in- och urkopplingsbar framaxel med differentialväxel. Det gör att bakhjulen alltid snurrar lika fort och framhjulen kan snurra med olika hastighet när fyrhjulsdriften är inkopplad. När du behöver ha full drivning på alla fyra hjulen kopplar du elektroniskt in diffrentiallåset i framaxeln och alla fyra hjulen driver lika mycket. Detta ger maximal framkomlighet men gör maskinen svår att styra. När du därför har ”fast mark” under hjulen igen kopplar du bort diffrentiallåset och tillåter framhjulen att arbeta oberoende av varandra.

NU DRAR VI IGÅNG ÅRETS PLOGKAMPANJ!

Köp till en plog för 2995kr så ingår 5 års garanti.
Erbjudandet gäller t.om. 31/12 2018 eller så långt lagret räcker.
Gäller vid köp av ny TGB ATV.
Monteringskostnad tillkommer.