BLADE 550i AR EPS VÄG

BLADE 550i AR EPS VÄG

TGB Blade 550i AR EPS – HEAVY DUTY

TGB Blade 550i AR EPS är den fyrhjuling på marknaden som erbjuder störst lastkapacitet (200 kg) på det tippbara flaket. Kombinerad med servostyrning, den starka 503cc insprutningsmotorn och mycket utrustning är detta ett oslagbart paket till alla som
behöver ha med sig mycket last. Blade 550I AR är tack vara sin servostyrning otroligt lättkörd. Alla kan köra denna tuffa och flexibla maskin hela dagen utan att bli trött. Denna modell finns även som traktorregistrerad.

3 ÅRS GARANTI PÅ ALLA TGB ATV

TGB ATV är kända för att hålla hög kvalitet och för att ha nöjda kunder över hela världen. Det beror på att samtliga fordon genomgår noggranna kontroller och provkörs innan de slutligen packas ner på fabriken. Det gör att du som TGB ägare kan vara säker på att just din ATV är fri från tillverkningsfel och andra brister. För att ytterligare försäkra dig om ett bekymmersfritt ägande, ingår 3 års garanti mot tillverkningsfel på samtliga TGB ATV modeller. Skulle ett fabrikationsfel uppstå kan du inom garantitiden alltid få hjälp hos en auktoriserad TGB verkstad. Delar som kanhänvisas till normalt slitage, t.ex. rivskador på sadel, tändstift, lampor, kablage, filter, batteri, bromsar, remmar, kedja, drev, däck, damasker, vajrar osv. omfattas ej av garanti.

5 ÅRS TRYGGHETSGARANTI FÖR BARA 3.750 KR

Du som privatperson (ej kommersiellt bruk) har möjlighet att köpa till ytterligare säkerhet
genom C Reinhardts 5 åriga trygghetsgaranti. Skulle någonting hända med ditt fordon efter 3 år träder denna trygghetsgaranti in och du kan få felet åtgärdat hos en auktoriserad TGB verkstad. Säljaren behöver dock inte ta ansvar för fel som han kan bevisa att du orsakat, till exempel genom att inte ha följt instruktionsbokens anvisningar eller vanvårdat fordonet. Tack vare att trygghetsgarantin inte är personlig utan att den följer fordonet ger den högre andrahandsvärde på din TGB ATV om du bestämmer dig för att sälja.

FÖRDELAR
• 5 års garanti ger dig trygghet om en reklamation skulle inträffa.
• Säljaren skall åtgärda eventuella fel utan kostnad för dig.
• Du som konsument skall inte bevisa att felagtigheten beror på fel från ursprunget
som det är med reklamationsrätten i konsumentköpslagen.
Högre andrahandsvärde.

EPS – STYRSERVO (Electronic Power Steering)

För bara några år sedan var servostyrning inte vanligt på en ATV. I dag finns det flera olika system
– men alla är inte lika bra! Servostyrningen hjälper primärt till med två saker:
– Styrservo ger komfort och säkerställer att du klarar en lång arbetsdag utan att bli trött i armarna.
– Styrservo fungerar också som en styrdämpare. Om du till exempel kör på rötter eller sten med framhjulen hjälper servosystemet till att dämpa slag så att det inte ”hugger” i styret.

TGB’s servostyrningssystem är ett elektroniskt två-stegs, hastighetsanpassat system. Fördelarna med detta är många:

• Kraften i servostyrningen anpassar sig efter hastigheten. Ju fortare du kör desto mindre kraft behövs.

• Du kan dessutom anpassa servohjälpen exakt efter ditt behov (MAX – maximal hjälp / MIN – minimum hjälp / OFF – ingen -servofunktion )

• Du har servostyrning så snart du har tändningslåset till på fordonet. Maskinen behöver alltså inte rulla för att servon skall fungera. Det kan låta som en självklarhet men det är inte alla ATV-servo som har denna funktion.

Att kunna anpassa servohjälpen är en viktig funktion. När man arbetar i skogen, oftast i låga hastigheter, är maximal hjälp att önska. Då ger servostyrningen dig full kraft upp till 10km/h för att sedan avta. Plogar man däremot snö kan minimum hjälp räcka. Eftersom TGB´s servostyrning ger dig 100% redan från 0 km/h har du full kraft i de situationer när det krävs, till exempel vid vändning när plogbladet skall lyftas. Använder du maskinen för transport på landsväg kan systemet med fördel stängas av helt. Tack vare dessa egenskaper går det alltid att hitta ett läge där man får optimal hjälp med bibehållen känsla för underlaget.


*) Grafen visar hur kraften i servostyrningen automatiskt anpassar
sig efter hastigheten i de olika programmen.
Över 60 km/h är servostyrningen inte aktiv.


Via instrumentpanelen kan föraren välja mellan två olika program
(MIN – MAX och OFF) beroende på hur mycket kraft som önskas
från servostyrningen.

 

CVT – VÄXELLÅDA

(Continuously Variable Transmission) På samtliga TGB modeller finns en CVT remdriven växellåda – också kallad en centrifugalkoppling. Det är en automatisk växellåda som alltid anpassar växlingen till varvtalet. Systemet hjälper dig med att alltid ha maximal kraft på drivhjulen och att kunna krypköra helt steglöst. Även om CVT lådor är standard på i stort sett alla ATV: er i dag, så är det stor skillnad på hur dessa arbetar. TGB tillverkar några av de bästa och mest pålitliga variatorkopplingar i världen. Att maskinen kör mjukt och är lättväxlad är väldigt relevant för alla användare, framförallt om du kör mycket i skogen eller plogar eftersom dessa uppgifter kräver mycket växling – då är en smidig växellåda ett ”must have”.

 

DIFFERENTIALLÅS

Tack vare ny teknik kan nu mera även differentialväxeln i bakaxeln låsas eller låsas upp på vissa TGB: er. Allt med ett enkelt knapptryck på styret. Det gör att dessa maskiner inte river upp spår och skadar underlaget vid svängar och är mycket mer lättkörda. Läs mer om hur en differentialväxel fungerar i faktarutan här längre ner på sidan.

 

EFI – BRÄNSLEINSPRUTNING

(Electronic Fuel Injection) Fördelarna med bränsleinsprutning är många. Förutom att motorn förbrukar mindre bensin jämfört med en förgasarmotor får du även en bättre gasrespons och en konstruktion som inte kräver något direkt underhåll. Eftersom elektroniken hela tiden optimerar luft/bränsleblandningen finns det ingen choke att använda. Det är alltid bara att vrida om nyckeln och starta – enklare än så blir det inte!

 

O2 SENSOR

En O2 sensor, eller heated oxygen sensor som den egentligen heter, är en sensor som mäter rester av syre i avgaserna och sänder denna information tillbaka till motorns styrenhet (ECU). På detta sätt kan motorns luft/bränsleblandning förfinas och de skadliga utsläppen minskar rejält. För dig som användare innebär det att du kommer lite längre på varje tankad liter. Denna avancerade motorstyrning finner du på TGB´s nya 1000 kubikare.

 

IRS – delad bakaxel (Independent Rear Suspension)

En delad bakaxel ger mesta möjliga komfort eftersom varje hjul följer underlaget individuellt oberoende av det andra. Det säkrar stabil och en ”smooth ride” genom terrängen.

 

MARKFRIGÅNG

På en ATV behöver du ha så mycket markfrigång som möjligt – särskilt viktig om man vill köra i terräng/skogen. TGB´s modeller har rejält tilltagen markfrigång redan från fabrik.

 

SLÄPVAGNSUTTAG

Mer eller mindre alla ATV: er har en dragkrok men långt ifrån alla har uttag för släpvagnsbelysning. I bästa fall finns det kablar förberedda för detta utan kontakter men oftast inget alls. Flera TGB BLADE modeller har ett 7-poligt uttag av proffskvalité fabriksmonterat.

 

FAKTA DIFFRENTIAL

Differentialväxeln är en mycket smart uppfinning och den första konstruerades redan på 1800-talet. De allra flesta fyrhjulsdrivna ATV: er har bakaxel utan differentialväxel och en in- och urkopplingsbar framaxel med differentialväxel. Det gör att bakhjulen alltid snurrar lika fort och framhjulen kan snurra med olika hastighet när fyrhjulsdriften är inkopplad. När du behöver ha full drivning på alla fyra hjulen kopplar du elektroniskt in diffrentiallåset i framaxeln och alla fyra hjulen driver lika mycket. Detta ger maximal framkomlighet men gör maskinen svår att styra. När du därför har ”fast mark” under hjulen igen kopplar du bort diffrentiallåset och tillåter framhjulen att arbeta oberoende av varandra.

 

 

 

MOTOR
Motortyp 1-cyl 4-takt
Cylindervolym 503cc
EFI Elektronisk insprutning
EPS Elektronisk styrservo
Växel Automatic v-belt / CVT
Kylsystem Vätskekyld
Effekt HK 20/40
Vridmoment NM/varv 46,1NM / 5500
DRIVLINA
AWD/2WD Elektrisk inkoppling av två- och fyrhjulsdrift med differentiallås
IRS Delad bakaxel
BROMSAR
Bromsar fram Skivor
Bromsar bak Skivor
DÄCK & FÄLG
Däck fram 12”
Däck bak 12”
Fälgar Plåt
FÄRG
Färg Svart
2W/4W in/urkopplingsbar med diffrentiallås Elektrisk
Hög och lågväxel Standard
Lasträcke fram Standard (metall)
Tippflak 200kg last med nerfällbar bakläm
Kofångare fram Standard
Hjul 12" plåt
Däck 12" Innova
Fjäderben "Heavy Duty" Standard
Multi LCD instrument Standard
IRS Delad bakaxel
Vinch Standard
Dragkrok med 7-poligt uttag av proffskvalité fabriksmonterat Standard
Ställbara EVO stötdämpare Standard
Handtagsskydd Standard
Sitthöjd 920 mm
Markfrigång 320 mm
Längd 2560 mm
Bredd 1280 mm
Tankvolym 18 liter

 

VÄGREGISTRERAD

En fyrhjulig motorcykel används oftast på liknande sätt som två- och trehjuliga motorcyklar, och får också köras på väg enligt de regler som gäller för motorcyklar. En skillnad är dock att motoreffekten är begränsad och att körkortskraven skiljer sig jämfört med två- och trehjuliga motorcyklar.

  • Ska vara registrerad som motorcykel och försedd med registreringsskylt bak.
  • Högsta tillåtna motoreffekt är 15 kilowatt, vilket motsvarar cirka 20 hästkrafter.
  • Måste kontrollbesiktas.
  • Får köras på allmänna vägar och gator av förare med B-körkort, men också av förare som har körkort A1 eller A som utfärdats före 19 januari 2013.
  • Skyddshjälm ska användas om det inte finns karosseri då bilbälte används istället.
  • Trafikförsäkring är obligatorisk.

 

TERRÄNGREGISTRERAD

Terränghjuling är ett arbetsredskap och används som ett redskap i exempelvis jord- eller skogsbruk. Den får inte köras på allmänna vägar och gator. Däremot är det tillåtet att köra en terränghjuling på enskild väg i högst 20 km/tim och att korsa andra vägar (exempelvis mellan två näraliggande skiften i skogsbruket).

  • Ska vara registrerad som terränghjuling och försedd med registreringsskylt fram.
  • Har inga begränsningar på motorstyrka och effekt.
  • Du ska ha förarbevis för terränghjuling. För att ta ett förarbevis krävs att du har gått en utbildning hos en behörig utbildare samt genomfört ett godkänt kunskapsprov hos en behörig provförrättare. Om du har ett körkort eller traktorkort som är utfärdat före år 2000 får du också köra terränghjuling.
  • Skyddshjälm ska användas om terränghjulingen inte har karosseri.
  • Trafikförsäkring är obligatorisk.
  • Högst 450 kg tjänstevikt.
  • Högst 20 km/tim på enskild väg.
  • Får inte köras på allmänna vägar och gator.

 

TRAKTORREGISTRERAD

En fyrhjuling kan också vara registrerad som traktor a eller b. En traktor är avsedd för att dra andra fordon eller arbetsredskap i exempelvis jord- eller skogsbruk. Den får köras på allmänna vägar och gator.

TRAKTOR A

  • Ska vara registrerad som traktor a och försedd med registreringsskylt fram.
  • Är konstruerad för högst 40 km/tim.
  • Får köras på allmänna vägar och gator av förare med körkortsbehörighet eller traktorkort.
  • Ska vara försedd med skylt som visar att det är ett långsamtgående fordon (LGF-skylt).
  • Trafikförsäkring är obligatorisk.

TRAKTOR B

  • Ska vara registrerad som traktor b och försedd med registreringsskylt fram.
  • Krav på kontrollbesiktning kommer att införas från våren 2018.
  • Är konstruerad för hastigheter över 40 km/tim.
  • Får köras i högst 50 km/tim.
  • Får köras på allmänna vägar och gator av den som har B-körkort
  • Skyddshjälm ska användas om traktorn inte har karosseri.
  • Ska vara försedd med KM-skylt (skylt som anger den högsta hastighet som fordonet får framföras på väg).
  • Trafikförsäkring är obligatorisk.

TGB GERMANY

Pris från: 96 995kr
EXKL MOMS 77 596,-
REGISTRERING Väg/terräng
ÅR 2017
FÄRG Svart
EPS Servostyrning
EFI Insprutning
IRS Delad bakaxel
WINCH Standard
DRAGKROK Standard
4WD Standard
LASTRÄCKE Fram
FÄLGAR 12” Stålfälg
Garanti 3 ÅR