TGB BLADE 600i T3

TGB BLADE 600i T3

73 995kr
Exkl. moms 59.196Kr
REGISTRERING Traktor B/terräng
ÅR 2017
FÄRG Röd och svart
EFI Insprutning
IRS Delad bakaxel
WINCH Standard
DRAGKROK Standard
4WD Standard
LASTRÄCKE Fram och bak
FÄLGAR 12" Plåt

TGB BLADE 600i

Blade 600 i T3 passar lika bra hemma på gården som på Gotland Grand National. Den starka motorn
med bra vridmoment och variatordrift gör dom dagliga sysslorna till ett rent nöje.
– Låsbar differential både fram och bak.
– Ställbara gasstötdämpare.
Upplevelsen av att köra en ATV där allt känns som att det passar samman, där alla komponenter arbetar tillsammans i harmoni ger en körupplevelse utöver det vanliga – det är vad du får på TGB Blade 600i.


MOTOR


– Kraftfull motor på 571cc, 42 HK och 53 NM
– 4-Takt vattenkyld
– EFI- Elektronisk bränsleinsprutning
Fördelarna med bränsleinsprutning är många. Förutom att motorn förbrukar mindre bensin jämfört med en förgasarmotor får du även en bättre gasrespons och en konstruktion som inte kräver något direkt underhåll. Eftersom elektroniken hela tiden optimerar luft/bränsleblandningen finns det ingen choke att använda. Det är alltid bara att vrida om nyckeln och starta – enklare än så blir det inte!


DELAD BAKAXEL

En delad bakaxel ger mesta möjliga komfort eftersom varje hjul följer underlaget individuellt oberoende av det andra det säkrar stabil och en ”smooth ride” genom terrängen.


LÅGVÄXEL

Alla TGB ATV är utrustade med en speciell lågväxel för tunga arbeten. Märkt med ”L” på växelregalget. Lågväxel skall alltid användas när du till exempel kopplar på en tung släpvagn eller drar andra tunga redskap efter ATV ´n. På detta sätt använder du motorns vridmoment optimalt och minskar slitaget på drivremmen. En annan fördel med lågväxeln är att du får en kraftig motorbroms som är användbar vid körning nerför branta backar i tuff terräng. Genom att låta motornbromsen arbeta får du en följsam nedfart och du behöver inte använda bromsarna lika mycket.


STÄLLBARA STÖTDÄMPARE


Beroende på hur du använder din ATV kan du förbättra köregenskaperna genom att justera stötdämparna. Ju hårdare fjädern spänns ju styvare upplevs maskinen. Du kommer också att få lite högre markfrigång om fjädern spänns vilket kan vara en fördel ute i skogen. En mindre spänd fjäder gör att ATV ´n går mjukare på ojämnt underlag. För att justera stötdämparna krävs ett speciellt fjäderverktyg. Vi rekommenderar därför att detta utförs av en auktoriserad verkstad ev. i samband med service.


VINCH


Frontmonterad vinch är standard på alla TGB ATV
Dragkraften på 1.362 kg tar dig ur de mest besvärliga situationerna

CVT – VÄXELLÅDA

(Continuously Variable Transmission) På samtliga TGB modeller finns en CVT remdriven växellåda – också kallad en centrifugalkoppling. Det är en automatisk växellåda som alltid anpassar växlingen till varvtalet. Systemet hjälper dig med att alltid ha maximal kraft på drivhjulen och att kunna krypköra helt steglöst. Även om CVT lådor är standard på i stort sett alla ATV: er i dag, så är det stor skillnad på hur dessa arbetar. TGB tillverkar några av de bästa och mest pålitliga variatorkopplingar i världen. Att maskinen kör mjukt och är lättväxlad är väldigt relevant för alla användare, framförallt om du kör mycket i skogen eller plogar eftersom dessa uppgifter kräver mycket växling – då är en smidig växellåda ett ”must have”.

 

DIFFERENTIALLÅS

Tack vare ny teknik kan nu mera även differentialväxeln i bakaxeln låsas eller låsas upp på vissa TGB: er. Allt med ett enkelt knapptryck på styret. Det gör att dessa maskiner inte river upp spår och skadar underlaget vid svängar och är mycket mer lättkörda. Läs mer om hur en differentialväxel fungerar i faktarutan här längre ner på sidan.

 

EFI – BRÄNSLEINSPRUTNING

(Electronic Fuel Injection) Fördelarna med bränsleinsprutning är många. Förutom att motorn förbrukar mindre bensin jämfört med en förgasarmotor får du även en bättre gasrespons och en konstruktion som inte kräver något direkt underhåll. Eftersom elektroniken hela tiden optimerar luft/bränsleblandningen finns det ingen choke att använda. Det är alltid bara att vrida om nyckeln och starta – enklare än så blir det inte!

 

O2 SENSOR

En O2 sensor, eller heated oxygen sensor som den egentligen heter, är en sensor som mäter rester av syre i avgaserna och sänder denna information tillbaka till motorns styrenhet (ECU). På detta sätt kan motorns luft/bränsleblandning förfinas och de skadliga utsläppen minskar rejält. För dig som användare innebär det att du kommer lite längre på varje tankad liter. Denna avancerade motorstyrning finner du på TGB´s nya 1000 kubikare.

 

IRS – delad bakaxel (Independent Rear Suspension)

En delad bakaxel ger mesta möjliga komfort eftersom varje hjul följer underlaget individuellt oberoende av det andra. Det säkrar stabil och en ”smooth ride” genom terrängen.

 

MARKFRIGÅNG

På en ATV behöver du ha så mycket markfrigång som möjligt – särskilt viktig om man vill köra i terräng/skogen. TGB´s modeller har rejält tilltagen markfrigång redan från fabrik.

 

SLÄPVAGNSUTTAG

Mer eller mindre alla ATV: er har en dragkrok men långt ifrån alla har uttag för släpvagnsbelysning. I bästa fall finns det kablar förberedda för detta utan kontakter men oftast inget alls. Flera TGB BLADE modeller har ett 7-poligt uttag av proffskvalité fabriksmonterat.

 

FAKTA DIFFRENTIAL

Differentialväxeln är en mycket smart uppfinning och den första konstruerades redan på 1800-talet. De allra flesta fyrhjulsdrivna ATV: er har bakaxel utan differentialväxel och en in- och urkopplingsbar framaxel med differentialväxel. Det gör att bakhjulen alltid snurrar lika fort och framhjulen kan snurra med olika hastighet när fyrhjulsdriften är inkopplad. När du behöver ha full drivning på alla fyra hjulen kopplar du elektroniskt in diffrentiallåset i framaxeln och alla fyra hjulen driver lika mycket. Detta ger maximal framkomlighet men gör maskinen svår att styra. När du därför har ”fast mark” under hjulen igen kopplar du bort diffrentiallåset och tillåter framhjulen att arbeta oberoende av varandra.

 

 

MOTOR
Motortyp 1-cyl 4-takt
Cylindervolym 571cc
EFI Elektronisk insprutning
Växel Automatic v-belt / CVT
Kylsystem Vätskekyld
Effekt HK 42 HK / 7000
Vridmoment Nm/varv 53 / 5500
DRIVLINA
AWD/2WD Elektrisk inkoppling av två- och fyrhjulsdrift med differentiallås
IRS Delad bakaxel
BROMSAR
Bromsar fram Skivor
Bromsar bak Skivor
DÄCK & FÄLG
Däck fram 12" Innova däck
Däck bak 12” Innova däck
Fälgar 12" stål
FÄRG
Färg Röd och svart
Framdiff Standard
Bakdiff Standard
2w/4W in/urkopplingsbar Elektrisk
Lasträcke fram och bak Standard
Kofångare Standard
Ryggstöd Standard
Hjul 12" stål
Däck 12” Innova däck
VINCH, DRAGKRAFT 1.362 KG Standard
Dragkrok med 7-poligt uttag av proffskvalité fabriksmonterat Standard
Ställbara EVO stötdämpare Standard
Handtagsskydd Standard