Nordkap

Följ våra äventyrare på deras hemsida (på Danska) klicka här…

Vi kommer också att ha en enklare uppdatering varje dag på Svenska här.

28 JUNI 2018

Efter en en bra frukost på hotellet körde vi till utkanten av Malmö där det fanns en stor mässa som heter Borgeby Fältdagar.
Mässan var en bra upplevelse och vi fick en riktigt fin start.

17 mils körning genom små mysiga städer och stora skogsområden.
Vi campat på en liten hemlig plats nära en skogssjö, och jag är säker på att jag snart somnar;)
Det är trevligt att äntligen vara på turné och vi ser fram emot många bra upplevelser på vår resa 😉

29 JUNI 2018

Vi har haft en god natt och lägret stängde klockan 23 på kvällen.

Vi fortsatte vår väg till Lidköping idag, och i eftermiddag anlände vi till Touratech Nordic.
Bra att möta en professionell inställning till problemet med min GPS och det var fixat med en ersättare.
Tack så mycket till David och Co på Touratech;)
Ruten har återigen körts på smala vägar och vi har kört över 20 mil idag. Det känns sig i kroppen eftersom det är små skakningar under en hel dag,
och särskilt när vår fart handlar om 60 km/h. När vi ger gas är det tumetotten som används,
och vi känner redan att en lösning för en slags Cruise Control snart kommer att övervägas;)

30 JUNI 2018

Så idag kom vi tillbaka till TET-sport, och vilken bra upplevelse.
Den ena grusvägen vänder sig efter den andra, som ett riktigt rally;)
Dammet mellan tänderna berättar klart vad vi har gjort idag.

Några gånger idag har spåret blivit blockerat av antingen ett timmer eller en låst väg.
Inget problem, eftersom de två ATV: erna är bra på offroad i skogen och därmed kan komma förbi hindret.
Idag har vi kört 20 mil, och det är nu ett mycket lämpligt sträcka per dag.
Ikväll är kroppen trött på motorbuller, koncentration och inte minst sol och damm.
Det är därför med glädje att vi nu har anlänt till staden Hallsberg, där service också krävs på maskinerna.
I morgon är vilodag och fotboll på tv.

1 JULI 2018

Dagen har varit avkopplande, lite tvätt av underbikes och badande;)
Vi har campat på en campingplats nära Hallsberg, eftersom maskinerna skall ha service imorgon.

2 JULI 2018

Idag är det dags för service, och de lokala mekanikerna startade omedelbart med våra maskiner.
Olja, luftfilter etc. måste bytas för att säkerställa att vi når Nordkap.

13.00 var servicen klar och vi kunde återvända till de dammiga grusvägarna.
Trots att vi kom iväg lite sent har vi kört 19 mil genom det fantastiska landskapet som Sverige erbjuder.
Vi har passerat så många vackra trähus, kastats genom varma skogar och i synnerhet ätit ett halvton damm.

3 JULI 2018

Ny dag och solen välsignade oss hela vägen upp till 30 grader från en molfri himmel.
Dagen gick som den borde, det vill säga med feta smutsvägar som böjde sig genom landskapet.
Men på eftermiddagen anlände vi till en öde grusväg, och plötsligt fanns en bil i diket. En arm stack ut ur den halvöppnade dörren, jag stannade för att se vad som hänt.
Det visade sig vara en äldre gentleman som hade förlorat kontrollen över bilen och kört i diket. Vi fick ut honom ur bilen och började ”behandla” honom.
Det fanns ingen större blödning, han talade bra och kunde andas också … ALLT BRA för nu.

Dessutom bekräftar jag härmed att en ATV i MacDonalds Drine-In är en bra idé;)

4 JULI 2018

Dagen började med service för maskinerna, och klockan 13 var vi på väg igen.
Det har varit en riktigt trevlig och spännande resa idag, och jag älskar att Rene har fått i sig mycket damm idag.
Eftersom det är jag som har GPS:en och därmed navigerar, så är det Rene som ligger dammet från min maskin;)
Vid ett tillfälle sprang en fasan framför mig och jag torpederade den i 70 km / h, vilket omedelbart resulterade i en ordentlig smäll.
Jag tror den flög vidare in i skogen, men Rene som låg bakom såg den ligga på grusvägen. Han trodde att den hade varit där hela tiden,
så ingen av oss stannade för att ta upp den. Ärligt talat, för att det hade varit en trevlig middag.
Senare på dagen hade vi tur att se en älg som stod på vägen där vi körde, men det tog inte många sekunder innan den sprang in i den täta skogen.
Men stor var den, det var väldigt imponerande att se en så stor älg på vår väg. Men vi är faktiskt mest glada att vi inte körde in i den;)
På kvällen hittade vi det coolaste lilla skyddet nära ett stort och brusande vattendrag. Kort efter ankomst satte vi upp tältet och en liten eld fixades snabbt.
Den medtagna pastan konsumeras med kärlek;)
Vi är nu på den blå pricken på kortet.

5 JULI 2018

25 mil grusvägar och djärva naturupplevelser. Det är en fantastisk upplevelse att använda en ATV som fordon och vi är väldigt tacksamma för TGB-maskinerna.

6-7 JULI 2018

Igår hade vi en trevlig dag, vi sov länge och tvättade våra ATV:er.
Idag har vi kört ca. 230 km, men dagen har också erbjudit ett gästvänligt besök på Dorotea Jernhandel, där vi var inbjudna till kaffe och smörsås.
Riktigt trevligt och vi fick också några historier om björn attacker mot människor i lokalområdet;)
När vi fortfarande var i Dorotea så gick vi på en ”Amerikansk-bil-träff”. Det vad fina bilar och en bra atmosfär.
Senare gick vi förbi en butik där vi köpte Surströmming. I kväll hade vi en liten händelse med öl och surströmming,
och vi har båda kommit överens om att det bara är ”delikat nog” för oss;)

8 JULI 2018

Ännu en ny vacker dag, och vi har roat oss på de slingrande vägarna. Idag kom vi bla. förbi en vackert vacker ”vattenfall” och det var fantastiskt med en paus vid den brusande älven.
På en sådan Road Trip som den här är det viktigt att ha goda solida tecken, för att underlätta kommunikationen under körning. Vi har därför kommit överens om ett litet grundläggande tecken på resan till Nordkap.

1. Stopp
2. Vi måste tanka bränsle igen
3. Kaffedags så snart som möjligt
4. Köpa öl är definitivt ett alternativ
5. Ska vi äta här?
6. Dags att pissa snart
7. Stopp för satan

Här ikväll har vi satt oss vid en lugn flod, och jag ska bara lova att komma igenom myntens myggor. Vi har redan kollat ​​i tältet klockan 20, för att vi bara blir upprörd. Planen måste vara att förvärva en del av den riktiga starka samiska myggoljan;)

9 JULI 2018

Återigen en otroligt vacker dag, och fantastiskt att vi inte träffat på regn ännu..7-9-13.
Morgonen bjöd på en rätt stor flock renar som inte ville passera vägen så fort,
så vi var tvungna att köra i mellan dem för att komma förbi. Stora djur och riktigt bra upplevelse.

Efter middagen kom vi in på en öde grusväg mitt i ingenstans.
Vid denna tid kör vi ca. 60 km / h, och mina ögon är djupt begravda i GPS-enheten för att zooma ut på banan längre fram, etc.
Detta kan enkelt göras så länge vägen går rakt, eftersom min yttre syn lätt kan känna av kanterna på vägen.
Men plötsligt gör Rene tecken för STOP. Vi stannar och han frågar-
Såg du det? Jag frågar vad han pratar om, varefter han säger att en stor stor älg sprang över vägen framför mig 5-10 meter framåt.
Jag förnekade ingenting alls, han var glad för att han hade sett det magnifika djuret.
Jag är dock glad eftersom jag inte körde in i djuret i 60 Km / h;)

Senare på dagen kom vi över den lilla fläcken på kartan som heter Abborrträsk. Det hände inte mycket, men det fanns en bra mataffär och en minigolfbana samt en pool.
Vi undrade vad det skulle kosta att campa vid poolen, och köpmannen skrattade högt och sa på ”Nordland-svenska”: Allt är gratis …;) 😁
Vi nappade genast på erbjudandet och har nu slagit oss ner på det fina stället.
Så nu finns det en simbassäng och minigolf.

10-11 JULI 2018

Vi lämnade det fina stället i Abborrträsk, och kör vidare mot Nordkap.
Dagarna har flugit fram, och det har varit upp till 30 grader varmt.
I själva verket är det nästan olidligt varmt när vi har hållt små avbrott på små dammiga vägar, och det är ganska trevligt med luft runt huvudet när vi äntligen börjat köra igen.
Idag passerade vi av en av de kända skyltarna / landmärkenna där polcirkeln börjar.
Från och med nu har vi midnattssol. Vi anlände vi till Jokkmokk, som är ett litet samhälle på ca. 2-3 tusen invånare.
Här har vi gjort service på maskinerna, så vi är säkra på att de kan nå det sista etappen.
När vi kom till stan i eftermiddags spenderade vi lite tid i ett bra lägerområde, och i en förvirring har vi valt en plats som inte ligger precis vid en flod eller sjö.
Vi har hittat en riktigt bra plats på den lokala fotbollsplanen, och här är ”nästan” inga myggor och knott;)

12 JULI 2018

Eftersom det är ljust 24 timmar om dygnet vaknar vi upp flera gånger under natten, men ett band framför ögonen hjälper till för att få lite sömn.
En ny dag med hög sol och molnlöshet och de nästan obscenta 30 graderna träffade oss i morse;)
Ännu ett besök på det lokala Cafét, där det fanns en läcker meny.

13 JULI 2018

Vi lämnade Jokkmokk och är åter på väg norrut.
Idag har vi kört på en vanlig väg, och det är ganska trevligt att bara låta ögonen sova i omgivningen istället för att köra på smutsgrusvägarna.
Vi har dock kört en timme på en väldigt slingrande grusväg, som vid någon tidpunkt skulle leda oss över en riktigt gammal korsvirkesbro.
Bron var utan tvekan avsedd för fotgängare, och inte hundra kilo tunga ATV:er. Vägen tillbaka var för förskräcklig,
så vi fick ta lite chanser.
Den första ATV placerades med framhjulen vid kanten av bron, och sedan pressade vi gasen i botten för att komma över så fort som möjligt.
Det gick super bra och ATV nummer två kom också över. Jag vågar inte tänka på hur besvärligt det skulle ha varit om en ATV gick genom bron och ner i strömmen;)

I eftermiddags kom vi till ett liten samhälle med namnet Kangos som ligger i Pajala kommun.
Här pratade vi med några äldre män som satt vid den lokala mataffären.
Vi pratade lite om vår resa etc, men vi fick också veta att det finns en fest här i helgen.
Festen är en en kombinerad fisk och musikfest, så vi körde direkt till det angivna området.
På ”festområdet” hände det inte mycket, det är först i morgon lördag som det spelas upp till dans.
Det fanns en man på scenen med sin gitarr så vi drack några öl till musiken vid 23.30 kom det fler människor.
Det var ung som gammal, och jag kan lova att de sjöngs på de svenska visorna som spelmannen framförde.
Klockan var omgring 1 på natten, när Rene och jag gled in i vårt tält.

I morgon kommer vi tillbaka och sedan kommer nästa läger i Finland;)

14 JULI 2018

Idag kom vi fram till en häftig övergång vid en större sjö. Det fanns ingen bro, men en liten färja löste detta.
Denna överfart hade ingen styrman, så vi var tvungna att spela kapten i ett par minuter. Det kostade 10 norska kronor i en låda och sedan sedan gick motorn igång och tog oss till andra sidan. Senare på dagen korsade vi gränsen till Finland, och är nu i ”Myggens-helmland” nr 1;)
De sista hundra kilometerna i Sverige gick på några riktigt coola vägar och vi nådde faktiskt också ett skydd som Troels och jag brukade på förra årets ”Sweden on Long” -projekt.
Det var okej att återvända till platsen igen, men den här gången under vissa andra omständigheter.
På kvällen var vi tvungna att hitta en lämplig plats för vårt läger, det slutade med att vi fick spendera ganska lång tid att köra runt.
Under vår sökning efter ett lämpligt ställe så vart vi överfallna av en man och hans fru, som inte var särskilt glada för campare i deras område.
Vi har nu hittat ett gammalt stenbrott där vi satt upp tältet.
Här i området finns också en större grupp renar, så vi hörde det välkända ljudet av ”klockan” hela natten ??

PS. Skulle hälsa från Rene och säga att myggorna är direkt galna i detta område;)

15 JULI 2018

Efter en stund körning kom vi fram till en riktigt dirt-track väg och vi började köra i full fart.
Jag måste säga att de senaste 100 km har varit några av de mest tekniska som vi har kört under hela resan, eftersom det handlar om en helt ny terräng.
Ytan är stenig, med mycket stora stenar och vattenhål.
Verkligen coolt och verkligen en stor upplevelse att märka hur en TGB ATV bara äter mil även på detta underlag.
Efter x-antal timmar kom vi in på en asfalterad väg, vi fortsätter därifrån med kurs på staden ALTA.

Vi är nu vi i utkanten kanten av Alta, och snart kan vi stolt klappa jordgloben på Nordkap;)

NORDKAP

Vi gick upp klockan 3 på natten och packade i lägret tillsammans, varefter vi rullade den sista biten till Nordkap.
Det var en helt död på plats total tystnad och inga människor.
Vi är väldigt glada och stolta över att kunna stå här på Nordkap efter 3950 km körning på ATV.
Det har varit en riktigt spännande resa, och vi har verkligen haft det fint. Vädret har varit med oss ​​hela vägen, och vi har haft en upplevelse som vi aldrig kommer att glömma.
I lera och sand har de två TGB:ena plöjt sig genom det svenska, finska och norska landskapet, och vi är verkligen imponerade av vad de har kunnat göra.
Detta är bevis på att en TGB ATV håller;)
Resan slutar inte helt för oss, för vi måste bara köra 800 km tillbaka till Jokkmokk för att lämna tillbaka ATV:ena, och sedan återvända till Danmark.
Jag hoppas att du som läsare har känt dig underhållen och inte minst inspirerad av mina historier.